Equinor velferd hjemmeside

Levert av Dekk1

Dekk1 skal være en norsk, frittstående, uavhengig dekk-kjede. Vi skal selge kvalitetsdekk og felger av kjente og ledende merker. Dekk1 skal være en faghandel kjede, og skal differensiere seg i markedet ved, fagkunnskap, vareutvalg service og profil. Vårt mål er å være Norges største og ledende uavhengige dekk-kjede.

Ta turen innom Dekk1 og du vil bli møtt av entusiastiske medarbeidere som mer enn gjerne bistår i råd og veiledning om dine dekk og felger.

Viktige ting som rulleretning, mønsterdybde, alder, riktig dekk til mitt bruk osv. kan være greit å få sjekket.

» Finn din lokale Dekk1-butikk her.
 
Benytt vår nettbutikk for å finne aktuelle produkter.

Vær obs på at all bestilling må skje via våre egeneide butikker for å få rabatt tilhørende din avtale.

» Gå til nettbutikk
Ønsker du å benytte vår nettbutikk?

Nettbutikken er for tiden inaktiv. Vi jobber med en ny og bedre løsning.

Dekk må lagres riktig, da sørger du for at de holder lenger.

Har du dekkhotell hos Dekk1 kan du se status på dine dekk og planlegge innkjøp. Det gjøres enkelt med bruk av via online dekkhotellportal.

Dekkhotell er mer enn bare lagring - les mer om fordelene lenger ned på siden.
 
Dekkhotell hos Dekk1

Utvidet informasjon lenger ned

Betingelser for Equinor-ansatte

Equinor ansatte får 8% på Dekk1 sine butikkpriser på lagerførte dekk, dekkservice og felgprodukter samt 10% på Dekkhotell.

Alle rabatter beregnes ut fra butikkenes, til enhver tid, gjeldende utsalgspriser. Dette er altså våre nettopriser på www.dekk1.no
– priser som allerede er sterkt rabatterte priser til markedet.


Husk å fremvise Equinor ID-kort hos Dekk1 for å benytte deg av fordelene.

Dekk
  • Dekk til SUV, person- og varebil

    8% rabatt på butikkpris - Gjelder alle dekk

Felger
  • Aluminiumsfelger

    8% rabatt på butikkpris - Gjelder alle felger

Annet
  • Annet som ikke faller under dekk og felg

    10% rabatt på butikkpris - Dekkhotell
    8% rabatt på butikkpris  - Servicearbeid

Dekkmerker Dekk1 fører


Kanskje det bredeste produktspekter innenfor dekk til person-, vare- og SUV biler. Vi finner det dekket som passer din kjørestil best!

QUALITY

  • Maxxis
  • Kumho
  • Nankang
  • Gislaved
Finn butikk

LAVPRIS

  • Powertrac
  • RoadCruza
  • Triangle
Finn butikk

Dine dekk på dekkhotell hos Dekk1

Dekk må lagres riktig, da sørger du for at de holder lenger. Dekkhotell er mer enn bare lagring, her er noen av fordelene ved å være hotell kunde hos oss: 

  • Lagring
  • Vi forsikrer dine dekk mens de ligger på hotell
  • Vi rengjør dekk og felger
  • Håndtering av elektronisk dekktrykksensor (TPMS)
  • SMS innkalling og nettløsning for bestilling av time for skifte av dekk 
  • Hjulskift er inkludert i prisen
  • Vi sjekker mønsterdybde, lufttrykk og holdbarhetstid på dekkene – du får beskjed i god tid om dekk og felger er skadet eller om de bør byttes ut før kommende sesong

» Les mer om dekkhotell her.

Dekkinfo og vanlige spørsmål


Her finner du tips og råd rundt dekk og felg

Hvor lenge kan jeg regne med at dekket varer?
Det avhenger av flere faktorer. Gummi eldes i bruk, noe som i hovedsak skyldes oksidering, påvirkning av ytre faktorer. Men dekk regnes fortsatt som ferskvare tre år etter produksjonen. En vanlig bilist kan regne med å ha dekkene sine i tre-fem år, men kjørestil, kjørelengde, bruksområde, lufttrykk, temperatur, veiunderlag og dekkenes konstruksjon har avgjørende innflytelse på levetiden. Moderne dekk har lengre levetid og bevarer sine egenskaper lenger enn det som var vanlig før. Dekk som har vært lagret, trenger 25-30 mils kjøring før de innebygde egenskapene kommer til sin rette.

Har ABS noen betydning ved valg av dekk?
Egentlig ikke. Men ABS viser seg å fungere godt sammen med piggfrie vinterdekk med relativt myk gummiblanding. Uten ABS vil et mykt dekk legge seg "flatt" når bremsene låses. Når ABSen jobber, får gummien tid til å reise seg igjen slik at bremseegenskapene igjen får komme til sin rett. Dermed blir bremsestrekningen kortere.

Hvordan bør dekkene rengjøres?
Dekkene bør rengjøres jevnlig, særlig vinterdekk. Bruk en egnet dekkvask som selges på de fleste bensinstasjoner. Vask deretter med såpe og skyll til slutt med varmt vann. Ikke kjør vanskemiddelet av i kald snø - det er som å vaske olje av hendene i kaldt vann.

Hvorfor er lufttrykket så viktig?
Dekket er konstruert for et bestemt lufttrykk som får frem de beste egenskapene i dekket. Feil lufttrykk øker slitasjen, reduserer kjøreegenskapene og øker risikoen. Du finner riktig lufttrykk i bilens instruksjonsbok. Når du kontrollerer eller justerer lufttrykket, skal dekket ha normal temperatur. Vent derfor noen timer dersom dekket har vært utsatt for høy fart eller stor belastning.

Har mønsteret noe å si ved valg av sommerdekk?
Mønsteret avgjør hvor godt dekket drenerer vann. Men du må også se på dekkets øvrige egenskaper.

Har mønsteret noe å si ved valg av vinterdekk?
Ja, definitivt. Mønsteret avgjør hvor godt dekket tar seg frem på snø og is og hvor godt det drenerer vann. Men vurder også det aktuelle dekkets øvrige egenskaper. 

Varer piggdekk lengre enn piggfrie dekk?
Nei. Hvor raskt dekkene slites avhenger av føreforhold, kjørestil, temperatur, belastning osv.

Hva gir kortest bremselengde - pigg eller piggfritt?
Det avhenger av underlaget. På våt is er piggdekk suverent best. På andre underlag er det små forskjeller.

Sliter kjettinger og knipetak på dekkene?
Kjettinger og knipetak kan være til god hjelp i en nødsituasjon, men ikke bruk dem lengre enn nødvendig.

Hva er riktig innkjøring av piggdekk?
Nye piggdekk bør kjøres i lave hastigheter uten kraftig akselerasjon eller nedbremsing de første 25-30 milene for at piggen skal få satt seg skikkelig i dekket. Piggdekk bør også monteres på samme side av bilen gjennom hele dekkets levetid (samme rotasjonsretning).

Hva er riktig innkjøring av piggfrie vinterdekk?
Piggfrie vinterdekk bør kjøres på bar asfalt de første 20-30 km for å få frem den litt ru overflaten de skal ha. 

Gir piggdekk høyere bensinforbruk?
Nei. Gummiblandingen påvirker forbruket mer enn om dekket har pigger eller ei. Graden av naturgummi og silica-tilsetninger bestemmer hvor elastisk dekket er - jo mer elastisk, jo lavere rullemotstand og forbruk. 

Skal jeg velge pigg eller piggfritt?
I vinterdekk tilpasset norske forhold har både piggdekk og piggfrie dekk egenskaper som sikrer godt grep på snø og is, men også akseptabel oppførsel på vått underlag. Piggdekk er best på våt is. Vurder forholdene der du kjører mest og velg dekk deretter.

Kan man kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren?Det er ikke forbudt, men langt fra å anbefale. Dekket slites fortere, og vinterdekkets egenskaper passer ikke på sommerføre: Dårligere våtgrep, dårligere stabilitet = dårligere sikkerhet.

Hva med lavprofildekk om vinteren?
Normalt bør du velge den dimensjonen som er original for bilen. Men velger du lavprofil, bør du passe på at dimensjonen er riktig i forhold til rulleomkrets i tillegg til at dekket har egenskaper som du finner viktige. Brede dekk er bra på fast underlag, men dårligere når underlaget er løst.

Kilde: www.mittdekkvalg.no og www.gummicentralen.no

Vi hjelper gjerne med å velge best mulige dekk til dine behov. For å velge er det bra at man avklarer en del ting som bruks steder, lover og regler, levetid kontra kjøreegenskaper, støy og komfort, EL-bil og rullemotstand osv.
 
Les mer om riktig dekkvalg og hva som er viktig å ta hensyn til her eller stikk innom en av våre avdelinger, så hjelper vi deg.

Rullemotstand har blitt mer og mer i fokus de senere år. For eiere av elbiler, hvor kjørelengde og rekkevidde er en viktig faktor, kan dette være avgjørende for dekkvalget.

Det er stor forskjell fra dekk til dekk, hvor stor rullemotstand de har, spesielt for vinterdekk. Piggfrie vinterdekk har klart lavere rullemotstand enn piggdekk.

NAF gjorde i September 2017 en sammenligning basert på nylige dekktester. Topp 5 så slik ut for sommer- og vinterdekk:

Lavest rullemotstand for sommerdekk
Prosentøkning i drivstoffforbruk:

  • Pirelli Cinturato P7 Blue: 0,0 %
  • Nokian Hakka Blue2: 0,3 %
  • Barum Bravuris 3: 0,7 %
  • Goodyear Eff.Grip: 1,0 %
  • Continental Premium Contact 5: 1,1 %

Lavest rullemotstand for vinterdekk
​Prosentøkning i drivstoffforbruk:
  • Continental VikingContact 6: 0,0%
  • Nokian Hakkapeliitta R2: 0,1%
  • Goodyear ULtragrip Ice2: 0,8%
  • Linglong Green-Max WinterIce: 0,8%
  • Pirelli Ice Zero FR: 0,8%

Myndighetene stiller krav til både dekkene og dem som skal håndtere dem. Kravene til dekkene er nedfelt i Kjøretøyforskriften. Kravene til verkstedene og dem som skal jobbe med dekk der, er nedfelt i ”Forskrift om krav til kontrollorgan for periodisk kontroll av kjøretøy og godkjenning av kjøretøyverksteder

Regler for piggdekk
Datoen på høsten er satt til 1. november (15. oktober i Nord-Norge) Myndighetene er klar over at mange nordmenn liker seg i påskefjellet, og der er det som kjent ofte snøføre. Men i og med at alle reiser til påskefjellet samtidig, og at denne fartingen mer eller mindre tilfeldigvis faller sammen med påsken, er datoen for å ta piggene av, satt i forhold til denne høytiden.

Verkstedforskriften
Denne forskriften ble endret 18. juni 2004. Da ble det opprettet en ny verkstedskategori, "Hjulutrustningsverksted". Den ertatter det som før var "Bilgummiverksted". Et godkjent hjulutrustningsverksted kan i tillegg til arbeid på kjøretøyets dekk, slanger og hjul også utføre arbeider på kjøretøyets hjuloppheng, drivverk, bremser og styring.

Det kreves at et hjulutrustningsverksted har utstyr for reparasjon av dekk samt utstyr for kontroll av forstilling. 

Det kreves også at teknisk leder ved verkstedet tilfredsstiller følgende krav:
"Fagbrev i hjulutrustningsfaget, eller fagbrev som ”reparatør av tunge kjøretøy” eller som ”reparatør av lette kjøretøy” samt 4 års praksis etter bestått fagprøve, alternativt 10 års praksis i tillegg til bestått fagprøve. I tillegg kreves kvalifikasjoner som for teknisk leder av bilgummiverksted med unntak for teknisk leder som har fagbrev i hjulutrustningsfaget." 

Hjulutrustningsverkstedene blir godkjent av regionvegkontoret.

Kjøretøyforskriften - Kapittel 13, hjul og dekk
Sentrale bestemmelser om dekk fra Kjøretøyforskriften:

Definisjoner:
Diagonaldekk: Dekk hvor cordlagene som strekker seg fra bead til bead i dekket er lagt slik at de danner vinkler betydelig mindre enn 90 ° med senterlinjen langs dekkets bane. 

Diagonalbeltedekk: Dekk som er bygd opp på samme måte som diagonaldekk, men hvor stammen er omhyllet av et belte bestående av to eller flere lag av cordmaterialer med liten strekkforlengelse som danner vinkler med senterlinjen langs dekkets bane som er mindre enn stammecorden. 

Radialdekk: Dekk hvor cordlagene som strekker seg fra bead til bead i dekket er lagt slik at de danner en vinkel tilnærmet 90 ° med senterlinjen langs dekkets bane. Stammen i dekket er omhyllet av et belte med liten strekkforlengelse. 

Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ». 

Hastighet 
Motorvogn med totalvekt ikke over 3.500 kg skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er dog tillatt å bruke dekk som er merket M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and Snow » når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet. 

Krav til dekk 
Tilhenger med konstruktiv hastighet over 30 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. 

Bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg, to- og trehjulede motorvogner og tilhenger med konstruktiv hastighet over 30 km/t og med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Det samme gjelder for traktor, motorredskap og tilhengerredskap med konstruktiv hastighet over 30 km/t. 

Dekkene skal tilnærmet ha slikt trykk som bestemt av kjøretøy- eller dekkfabrikanten og må ikke overstige dekkfabrikantens fastsatte maksimaltrykk. Det er ikke i noe tilfelle tillatt å bruke større lufttrykk enn 900 kPa (9 bar). Lufttrykket skal måles når dekkene er kalde.

Dekk må ikke ha hull, skår, sprekker eller andre skader som når inn til eller blottlegger corden. Dekk må ikke vise tegn til brudd i stammen eller til separasjon. Dekk må ikke ha nevneverdige høyde- eller sidekast. 

I dekk er det ikke tillatt å skjære noen form for nytt mønster som går dypere enn bunnen i dekkets originale mønster, medmindre dekket har innpreget merking som tilkjennegir at dette er tillatt av fabrikanten. I dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg er det ikke i noe tilfelle tillatt å skjære noen form for nytt mønster. 

Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen. 

Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen. 

Les hele forskriften her.

Dekk slites når de brukes, men du kan gjøre mye selv for å forlenge dekkets levetid betraktelig.

Det viktigste er å kontrollere lufttrykket jevnlig og inspisere dekkene for unormal slitasje. Dekkene sladrer nemlig når du sluntrer unna lufttrykk-sjekken og når du ikke holder bilen i stand.

Men det er også mange andre faktorer som påvirker dekkslitasjen. Her er noen:

1.Hastighet
Høye hastigheter øker drivstofforbruk og dekkslitasje på grunn av større rullemotstand. Senk farten, det lønner seg!

2.Belastning
Overbelastning er en vanlig årsak til redusert levetid på dekket. Ved å øke belastningen med 10 prosent utover det anbefalte, reduseres levetiden med 20 prosent.

3.Motorstørrelse
Sterke motorer gir raskere akselerasjon, men også øket dekkslitasje. 20 % flere hestekrefter gir 10 % mindre kjørelengde.

4.Temperatur
Utetemperaturen påvirker dekkenes levetid. Om temperaturen øker fra 15 til 30 grader, reduseres levetiden med 25 prosent.

5.Veibanen
Dekkene slites betydelig mer på tørr vei enn på våt. De slites minst på snø og is.

6.Hastighetsvariasjoner
Kraftige hastighetsvariasjoner øker slitasjen. Om du halverer bremselengden, firedobles slitasjen.

7.Svingkjøring
Ved å øke hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med radius 200 meter, blir dekkslitasjen mer enn seksdoblet!

Slitasje av sommerdekk:
Norge har dessverre en veistandard som fører til større slitasje på dekkene sammenliknet med land der vei, og kvalitet på denne, har større fokus. I Norge opplever vi ofte en grov asfaltkvalitet i kombinasjon med dype hjulspor. Dette gir utslag på dekkene i form av slitasje (gjerne i kombinasjon med andre faktorer – se ”grunner til slitasje”).

Nye og moderne biler blir i dag originalmontert med større og bredere hjulutrustning sammenliknet med de standarddimensjoner som ble brukt for 3-5 år tilbake. Dekk med lave profiler og bred slitebane blir definert som lavprofildekk og representerer i dag en stor andel av originalmontert hjulutrustning. Denne type dekk gir utmerkede egenskaper i form av veigrep og kjørestabilitet. Samtidig er de mer utsatt for slitasje sammenliknet med dekk med mindre bredde og høyere profil. Dette skyldes først og fremst veistandarden i Norge på grunn av:

- Grov asfalt
- Dype hjulspor (dekkene får ikke optimal kontaktflate)
- Veinettet i Norge fremprovoserer mye start og stopp (akselerasjon og brems)

Hvorfor er lufttrykket så viktig?
Dekket er konstruert for et bestemt lufttrykk som får frem de beste egenskapene i dekket. Feil lufttrykk øker slitasjen, reduserer kjøreegenskapene og øker risikoen. Du finner riktig lufttrykk i bilens instruksjonsbok. Når du kontrollerer eller justerer lufttrykket, skal dekket ha normal temperatur. Vent derfor noen timer dersom dekket har vært utsatt for høy fart eller stor belastning.

Gummi Centralen AS anbefaler å øke lufttrykket i lavprofil sommerdekk med 5-10 % utover hva som er angitt i bilens instruksjonsbok. Dette gir positive utslag da dekkets struktur blir mer korrekt i forhold til den veikvaliteten vi opplever (dekket får større kontaktflate med underlaget og følgelig redusert sporing). Økt lufttrykk kan også gi redusert dekkstøy.

Kilde: www.mittdekkvalg.no og www.gummicentralen.no

Ser du nærmere etter vil du finne flere tall og bokstavkombinasjoner på dekkene du har kjøpt. Her er hva de viktigste betyr.

Det er mye informasjon i god dekkmerking: Du kan finne ut når dekkene er laget, hvor stor last dekkene tåler, hvor stor maks-hastigheten for akkurat dine dekk er og hva slags kjøreegenskaper dekkene er beregnet for.

Hvis du for eksempel finner tallkombinasjonen 225/45 på dekkene dine, angir 225 bredden i millimeter. 45 betyr dekksidens høyde, i prosent av bredden.

Jo bredere og lavere dekkene dine er, jo raskere reagerer dekkene på sjåførens styring av bilen. Brede dekk gir også større kontaktflate mot underlaget, og dermed bedre grep. Det er derfor sportsmodeller ofte er levert med bredere dekk og lavere profil enn andre biler.

Et dekks egenskaper går ofte på bekostning av andre, så der bredde gir bedre grep vil det ofte bety et noe høyere støynivå. Det samme gjelder dekkets profil, der lav profil kan gi høyere støynivå. Drivstofforbruket påvirkes også av rullemotstanden til dekket, som også bredde, profil og mønstertype innvirker på.

Smalere dekk er ofte behageligere å kjøre med, og kan redusere risikoen for vannplaning.

Overtar du bilen etter en annen, kan du ikke stole på at den forrige eieren har gjort alt rett. Fasiten til dekkdimensjonene står i vognkortet, altså det kjøretøyet er typegodkjent med. Forskjellige utstyrsmodeller innenfor en biltype kan være levert med forskjellig felg- og dekkdimensjon, selv om de har samme dekkdimensjon i vognkortet. Kjøretøyforskriften tillater en maksimal endring av rulleomkrets på 5% opp eller ned, samt en sporviddeendring på 15mm (som i realiteten betyr en max endring av felgens innpress på 7,5mm).

Spør din lokale Dekk1-butikk om råd og veiledning.
 
Radial vs diagonal
Den neste koden du leser er kanskje R18. R-en står for Radial og er i dag blitt standard dekkonstruksjon. Diagonaldekk var vanlige før i tiden, men radialdekk gir langt mer stabile kjøreegenskaper og lavere rullemotstand. Tallet som står etter R-en, i dette tilfelle 18, angir diameteren felgen har i tommer.

Velger du felger og dekk selv, og ikke går via en dekkekspert, er det viktig å følge henvisningene fra produsentene. Blant annet kan effektiviteten på bremsene påvirkes av hjulets størrelse.
 
Belastning og hastighet
Hvis det står 90H på dekkene, hva betyr så det?

90 er en kode som viser hvor stor last som dekkene tåler. Tallet finner du i en fastsatt tabell og 90 tilsvarer 600 kg. Det øker med 15 kg pr enhet, dvs 91= 615 kg, 92 = 630 kg, osv.

H er en kode for hvor høy hastighet dekkene tåler. I dette tilfelle er det 210 km/t. Andre bokstaver er V (240 km/t), T (190 km/t) og R (170 km/t).

Dekkene på bilen din skal ha hastighetsindex minimum tilsvarende det som står i vognkortet eller høyere. I Norge kan alle kjøretøyer benytte hastighetsindex Q (160 km/t) på vinterdekkene.
 
EU-merking
Siden 2012 skal alle nye dekk leveres med EUs dekkmerking. Hensikten har vært å forenkle valget av riktige dekk til bil og kjørestil.

EUs dekkmerking gir blant annet informasjon om ekstern dekkstøy, drivstoffeffektivitet og grepet på vått føre:

  •          Rullemotstand merkes med gradering A-G (A er best)
  •          Grep på våt asfalt merkes også med gradering A-G
  •          Støynivå målt utvendig, angis i decibel (dB) (lavest er best)
 
DOT-merking
Du bør passe på å ikke kjøre med for gamle dekk. Dekkenes aldringsprosess starter først når de tas i bruk. Et dekk lagret på korrekt måte hos forhandler tar ikke skade av å ligge i flere år.

Etter dekket er tatt i bruk bør det byttes etter ca. 6 år hvis det ikke enda er utslitt.

DOT-merkingen på siden av dekket angir informasjon om produksjonsdato. For eksempel 1216 betyr uke 12 i 2016.

Det finnes også informasjon på dekket om produktnavn, varemerke, om det er slangeløst («tubeless») og har en TWI («Tread Wear Indicator»), en slitasjevarsler som i praksis er en 1,6 mm på sommerdekk og 3mm på vinterdekk forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.

I tillegg kan det stå for eksempel E4 som innebærer at dekkene er tilpasset ECE standard R30, mens 4 viser hvor testene er utført (i dette tilfelle Nederland).

Almost there..
Account is not activated.
To publish your page and remove this message you must activate your eMarketeer Basic or Pro account.

Log in to your eMarketeer account to upgrade your payplan.